Freitag, 8. Februar 2008

Tajemnica misterium wiary

Motto:Liturgia jest misterium,czyli tajemnicą,która tylko częściowo
może zostać przez człowieka odsłonięta,cała reszta musi zostać
zakryta. Zgadzam się z tym,że język,w którym się modlimy oraz czcimy
tajemnice wiary,jest bardzo ważny. Jednak uważam,że podczas liturgii
wydarza się coś,czego w pełni nie jest w stanie wyrazić żaden język.
Dziś,gdy liturgia sprawowana jest zazwyczaj w językach
narodowych,możemy mieć poczucie większego zbliżenia do tych tajemnic.
Paradoksalnie to,że ludzie nie rozumieją dokładnie treści modlitw
odmawianych po łacinie, sprawia,że mogą oni silniej przeżywać sacrum.
Przecież sacrum to oddzielenie. Łacina rzeczywiście daje takie
poczucie oddzielenia. O.Leon Knabit OSB. Quelle:o.Leon Knabit: O Mszy
świętej - Wyd.Znak Kraków 2007 (str.130). Na Karczówkę właśnie
nadciągneła północ. Brat Kalikst pewnie smacznie śpi u siebie,bo już
godzina jak poszedł. Dziś nie omawialiśmy historii peloponeskich.
Zaczął od sprawy najtrudniejszej. Najpierw odmówił- nucąc miejscami
Benedictus - a potem właściwie całą liturgię mszy świętej w pięknej
łacinie - a ja mu byłem Ludem Bożym ! Choć miałem z początku opory,
czy to jest odpowiednie miejsce i pora ? Na to zapytał, czy czuję
tajemnicę? Co miałem robić, byłem nie tylko Ludem Bożym, i
ministrantem i..- tak,czułem tajemnicę jakiegoś misterium,choć było
nas przecież w tej ciasnej klauzie,tylko dwóch. Było coś jeszcze,co
się pojawiło za trochę,jak szum drzew za oknem - i ten wiatr,którego
tu nie czuliśmy - i ta piękna łacina dopełniły reszty. Potem brat
Kalikst wyciągnął skądś małą książeczkę,przekartkował i ..uroczyście
odczytał ten fragment,który przytoczyłem na wstępie. Następnie podał
mi książkę z pięknym zdjęciem o.Leona Knabita przy Stole Pańskim- i
powiedział krótko: twoja. Następnie pożegnał się i wyszedł. Wtedy
zrozumiałem,że było nas tutaj naprawdę TRZECH - a to znaczy.,a to
znaczyło,że był z nami Ktoś jeszcze,tu,tu - właśnie tu. Trochę się
wystraszyłem,jak to napisałem- a nawet... Bardzo,aż za bardzo.Coś
przemknęło i..- znikło.Ach Św.Wincenty!...Amen.


FAKT
    

 Copyright © 2010 by Andrzej Antoni Czerwiński Kielce.  All rights reserved  

0 Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

Abonnieren Kommentare zum Post [Atom]

<< Startseite